واکنش کرملین به انقضای اختیارات زلنسکی در اوکراین تمامی دروس حوزه‌های علمیه کشور در روز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور درباره‌ تعطیلی کشور، درپی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش + ویدئو پیام تسلیت شهردار مشهدمقدس به نماینده معزز ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه محترم مشهدمقدس با شهادت سیدابراهیم رئیسی، دوره ریاست‌جمهور بعدی چندساله خواهد بود؟ + ویدئو سرپرست استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد کدام رئیس‌جمهورهای ایران در دوران ریاست خود، به شهادت رسیدند؟ | رئیسی دومین رئیس‌جمهور شهید ایران تصویر تلخی دیگر از هلیکوپتر سوخته شده رئیس جمهور +عکس سرلشکر باقری: نیرو‌های مسلح همچون گذشته در کنار دولت خواهند بود پیام تسلیت فرمانده کل سپاه پاسداران در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پوتین: درگذشت رئیسی یک تراژدی بزرگ برای ملت ایران است پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت رئیس‌جمهور پیام تسلیت وزیر کشور در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | وحیدی: خادم‌الرضای ملت مسیر مردم‌داری را پرتلاش پیمود پژمانفر: حجت الاسلام رئیسی همواره صدای مردم را می‌شنید و آماده خدمت بود رئیس قوه قضائیه: آیت‌الله رئیسی به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بود علی باقری کنی کیست؟ + سوابق استاندار خراسان رضوی: رئیس جمهور ایران برخواسته از این خطه و خادم الرضا (ع) بود + ویدئو
سرخط خبرها

نگاهی به پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ | دست پُر ایران در مذاکرات

  • کد خبر: ۱۰۱۹۱۲
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
نگاهی به پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ | دست پُر ایران در مذاکرات
در کشاکش مذاکرات وین، دومین ماهواره نظامی ایران با نام «نور-۲»، سه شنبه هفته گذشته توسط ماهواره بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی «قاصد» نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیش از این، ماهواره «نور-۱» در سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی «قاصد» به فضا پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

خبر پرتاب این ماهواره تنها سه روز پس از آن منتشر شد که ایران از دو پایگاه زیرزمینی جدید «موشکی و پهپادی» خود نیز رونمایی کرد و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تأکید بر «افزایش» توان موشکی جمهوری اسلامی گفت: تهران قادر به شلیک هم زمان ۶۰ پهپاد است.

این اتفاقات در حالی رقم خورده است که آمریکا و اروپا چه در مذاکرات برجام و چه در فرایند جدید، همواره اصرار داشتند که باید هم زمان در مورد موضوعات موشکی و منطقه‌ای گفتگو شده و همچون برجام به توافقی میان ایران و غرب منجر شود.

اساسا دونالد ترامپ با همین استدلال که برجام، چون فقط درباره برنامه هسته‌ای ایران است و موضوعات موشکی و منطقه‌ای را در خود ندارد، آن را ناقص خواند و از برجام خارج شد و پس از آن، سیاست فشار حداکثری را به اجرا گذاشت.

البته در ادوار گذشته، متأسفانه این تفکر وجود داشت که فعالیت‌های موشکی و فضایی ایران تحریک کننده است و به ویژه در میانه مذاکرات و عقد قرارداد‌های اقتصادی یا در زمان سفر مسئولان کشور به کشور‌های غربی نباید انجام شود.

اکنون و پس از اعتراف آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری و درخواست این کشور برای بازگشت به برجام، پیگیری مذاکرات نه تنها هیچ تأثیری بر اجرای برنامه‌های دفاعی، موشکی و فضایی ایران نداشته، بلکه بزرگ‌ترین رزمایش‌های موشکی و پهپادی، رونمایی از شهر جدید موشکی، آزمایش پرتابگر‌های ماهواره و ارسال ماهواره به مدار زمین در همین شرایط انجام شده است.

این رخداد دارای دو پیام جدی است:

نخست؛ ایران در زمینه توانمندی‌های دفاعی و فضایی و سیاست‌های منطقه‌ای خود حاضر به هیچ گونه مذاکره‌ای نیست.

دوم؛ تأکید بر این واقعیت که هرگونه مذاکره و توافق احتمالی نمی‌تواند عاملی محدودکننده در پیگیری برنامه‌های دفاعی، موشکی و فضایی ایران باشد. به طور قطع، اتخاذ این خط مشی که با حمایت و تشویق دولت سیزدهم همراه است، واجد این پیام مهم به برخی جناح‌های سیاسی در داخل نیز هست که بدانند رویکرد‌های گذشته اساسا به دلیل تحلیل غلط از معادلات نظام بین الملل، کشور را در مسیری اشتباه قرار داده بود.

به عبارت دقیق تر، روند طی شده طی ماه‌های اخیر کاملا نشان داد که چه تفاوت‌هایی میان مذاکره عزت‌مند با مذاکره همراه با رودربایستی و در نظر گرفتن ملاحظات تحمیلی طرف‌های غربی وجود دارد و این مدل مذاکره دارای چه ویژگی‌هایی است.

دستاورد داخلی و پیام قدرت خارجی

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا نیز در یادداشتی برای «راهبرد معاصر» نوشت: «این موفقیت و در مدار قرار گرفتن ماهواره نور ۲ نوعی دستاورد برای داخل کشور و نوعی پیام قدرت برای بیرون از کشور به ویژه قدرت‌هایی در بر دارد که به دنبال مانع تراشی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور هستند. باید عنوان کرد معدود کشور‌هایی این توانمندی را دارند؛ توانمندی‌های علمی و فناورانه در جمهوری اسلامی ایران به برکت تلاش جهادی مجموعه‌هایی از قبیل هوافضای سپاه وجود دارد».

سردار رسول سنایی راد در ادامه نوشت: «مسلما میزان قدرت و توانمندی ما از جمله پشتوانه‌های مذاکرات و دیپلماسی عزتمند می‌تواند این پیام را به حریف مخابره کند که ایران دستی پُر دارد و زمانی که همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را روی میز برای تهدید ایران، فشار و تحمیل گذاشته است، توجه به این نکته اهمیت دوچندانی دارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->